Dibawakan bersama:
Dibiayai bersama:
26/11/2021 - 5/12/2021

Kami perkenalkan 10 filem yang berani, segar dan yang berjiwa Malaysia tetapi tidak dapat ditayangkan kerana sistem penapisan filem. Walaupun tidak dapat ditayangkan di pawagam atau televisyen, setiap filem ini telah dimuatnaik ke internet. Ini menunjukkan bahawa sistem penapisan filem sekarang sudah tidak relevan.

Kesemua 10 filem ini akan dibahagikan kepada dua senarai yang masing-masing akan dibekalkan pada 26 November dan 1 Disember. Mereka yang berdaftar akan mendapat link kepada kedua-dua senarai melalui emel

A showcase of 10 films that are bravely and unapologetically Malaysian-inspired that have faced official and unofficial censorship. Although most of these films are not approved for public viewing in Malaysian cinemas and TV broadcasts, they can be accessed and viewed online making current censorship of films for cinema and TV irrelevant and ineffective.

These 10 films will be divided into two film playlists which will be made available on 26th November and 1 December respectively. Registrants will receive the links to the two playlist via email.

Bako oleh Thiyagu Govindan
29 mins | 2019 | Bahasa Malaysia, Tamil

Sebab Tidak Diluluskan untuk Tayangan: Menurut Lembaga Penapisan Filem (LPF), Bako tidak diluluskan untuk tayangan kerana ia “memaparkan / mempromosikan pemahaman / ideologi Atheism (tidak percaya kewujudan Tuhan) yang diikuti oleh seorang yang berbangsa Melayu dalam budaya masyarakat tempatan. Ia bercanggah dengan Rukun Negara yang pertama iaitu ‘Kepercayaan kepada Tuhan’. Filem pendek ini juga mengandungi unsur-unsur mempersendakan agama dan individu.

Pandangan Pembikin Filem: Filem ini bertujuan untuk memaparkan kepelbagaian perspektif mengenai agama di dalam masyarakat majmuk Malaysia. Saya mahu menunjukkan golongan Atheis yang berada di dalam masyarakat terutamanya mereka yang menukar agama. Kewujudan mereka perlu diakui. Apabila saya diberitahu bahawa Bako telah diharamkan saya kecewa kerana terdapat pandangan bahawa agama adalah sebuah keperluan berbanding sesuatu kepercayaan. Adalah lagi mengecewakan apabila pandangan seperti ini menyelusup ke dalam ruangan kreatif. Golongan Atheis adalah serupa dengan orang lain, termasuk mereka yang beragama. Sikap menafikan kewujudan mereka adalah satu yang sangat menghina. Oleh itu, Lembaga Penapisan Filem telah menghina golongan ini apabila ia mengharamkan filem ini.

Reasons for being censored: Banned for “promoting and showing the ideology of Atheism (not believing in God) that is practicised by a Malay man in a local context. This is contrary to the first principle of the Rukun Negara which is belief in God. This short film also has elements of belittling religion and other individuals”.

Filmmaker’s POV: This film was made to showcase the varying perspectives about religion in the multicultural landscape of Malaysia. I made this film to shine a light on atheists, especially the apostate community in the country. They exist and they matter. When I found out that BAKO was banned, I was disappointed because people keep treating religion as a necessity rather than a belief. This is more frustrating when this leaks into the creative field. Atheists are people just like most religious people. Pretending they don’t exist is the height of disrespect. By banning this film, the Film Censorship Board (LPF) is being disrespectful of these people.

Playlist 1: 26 November ke 5 Disember

Gadoh oleh Brenda Danker & Namron
70 mins | 2009 | Bahasa Malaysia

Sebab Tidak Diluluskan untuk Tayangan: Gadoh tidak dihantar secara rasmi kepada Lembaga Penapisan Filem (LPF) kerana kesukaran untuk mendapat kelulusan bagi filem yang menyentuh isu agama dan perkauman. Sebaliknya, filem ini ditayang di dalam acara komuniti tertutup di seluruh negara bagi mengalakkan perbincangan mengenai masalah perkauman dan cara penyelesaiannya. Setelah ia diterbitkan di internet, filem ini mendapat sambutan yang baik di kalangan penonton filem biasa, mahasiswa, aktivis dan ahli industri filem yang tertarik dengan cara ia memamparkan perasaan membesar di dalam sebuah masyarakat yang dimomokan dengan perkauman.

Pandangan Pembikin Filem: Setahun sebelum saya hasilkan Gadoh, saya menonton seorang pemimpin parti politik berikrar untuk menegakkan ketuanan bangsanya dengan menghunus sebilah keris dalam sebuah siaran langsung di kaca televisyen tempatan. Sehingga hari ini, saya lihat perkataan ‘pendatang’ masih terus digunakan ke atas rakyat Malaysia sendiri.

Saya lihat diri saya sebagai seorang bangsa Malaysia, bukan kaum keturunan saya. Namun, selalunya yang dilihat adalah kaum keturunan saya dahulu. Ini menimbulkan sebuah naratif sosiopolitik berkaitan kuasa dan prejudis terhadap diri saya. Dan naratif sebegini terus timbul kerana walaupun kita mempunyai budaya dan agama yang pelbagai, kita tidak pernah bercakap tentang identiti rumit, perbezaan dan ketegangan yang wujud dalam kalangan kita. Soal kaum jadi tabu buat kita. Sudah jadi kebiasaan untuk kita sembunyikan kemelut antara kaum dan dibiarkan tidak selesai.

Gadoh adalah sebuah ekspresi pandangan saya tentang masyarakat kita. Menerusi filem ini, saya berhasrat untuk cetuskan sebuah perbincangan dalam kalangan masyarakat Malaysia tentang persepsi, perbezaan, dan andaian kita terhadap orang lain. Saya harap kita dapat belajar untuk jadi lebih baik sebagai sebuah masyarakat, menjadi lebih inklusif dan tidak sewenangnya menghukum orang lain, di mana kita memilih untuk melihat diri kita sebagai manusia mendahului kaum keturunan kita. – Brenda Danker

Reasons for being censored: Gadoh was not officially submitted to the Film Censorship Board (LPF) due to the difficulty of getting approval for films that touch on race and religion. Instead the film was shown in private community screenings through out the country to discuss the problems and ways to combat racism. Ever since being made available online, it has generated wide applause among film buffs, students, people in the industry and those who’ve seen it for its honest but heart-felt exploration of how it feels to grow up in a society obssessed with race.

Filmmaker’s POV: The year before I made Gadoh, I watched a political party leader pledge to uphold his race’s superiority by brandishing a keris live on national television. Till today, I see the word ‘pendatang’ still being used to describe fellow Malaysians.

I identify myself as Malaysian, and not by my race. But I’m often identified by race first. This weaves a socio-political narrative of power and prejudice about me. And such a narrative persists because though we are of a diverse culture and religion, we don’t talk about our complex identity, differences and tensions. Race remains the great taboo. All too often, racial conflicts are swept under the carpet and stay unresolved.

Gadoh is an expression of my view of our society. With this film, I aim to spark conversations among fellow Malaysians about our perceptions, our differences and our assumptions of the other. I hope we can learn to be better as a society, to be inclusive and not to judge the other, where we choose to see ourselves as human first above our race. – Brenda Danker

Playlist 1: 26 November ke 5 Disember

Khalilah oleh Junad M. Nor
2 mins | 2014 | Bahasa Malaysia

Sebab Tidak Diluluskan untuk Tayangan: Sebuah filem daripada siri Ikal Mayang 2014 yang sepatutnya ditayang di pawagam. Lembaga Penapisan Filem mengarahkan agar sambutan salam oleh beberapa watak dipotong.

Pandangan Pembikin Filem: Sebuah filem pendek mengenai norma di dalam keluarga Malaysia di mana anak perempuan sentiasa dipandang sebagai ‘anak dara’.

Reasons for being censored: Part of the 2014 Ikal Mayang series that was supposed to be screened in cinemas. The Film Censorship Board ordered that a few lines of dialogue relating to the Muslim greeting of ‘salam’ be cut.

Filmmaker’s POV: Malay girls are often referred to as ‘virgin child’ in family conversations as it is obviously the expected norm.

Boleh Ditonton dari 26 November ke 5 Disember​

Mencari Teduh oleh Luqman Sheikh Ghazali
11 mins | 2015 | Bahasa Malaysia

Sebab Tidak Diluluskan untuk Tayangan: Sebuah filem pendek mahasiswa Universiti Multimedia Malaysia yang tidak diluluskan untuk tayangan oleh Lembaga Penapisan Filem (LPF). Antara sebab yang diberikan oleh LPF adalah, filem ini “boleh menimbulkan persepsi negatif dan kekeliruan terhadap penonton seolah-olah kerajaan tidak peka terhadap nasib pelarian Rohingnya”. LPF juga berkata filem ini “bertentangan dengan dasar kerajaan mengenai kemudahan transit kepada pelarian Rohingnya”.

Pandangan Pembikin Filem: Saya membuat filem ini kerana saya marah. Pada pemerhatian saya, rakyat Malaysia sangat simpati terhadap perjuangan rakyat Palestine, Iraq dan Syria. Tetapi bila Muslim Rohingnya mengalami pembunuhan beramai-ramai di negara jiran kita, Myanmar, dan Muslim di Malaysia berpeluang melakukan sesuatu, sikap simpati ini bertukar. Orang Malaysia samada tidak mengendahkan tragedi yang berlaku, atau lebih teruk lagi, menghina mereka. Walaupun sudah tujuh tahun selepas saya membikin filem ini, saya masih berasa marah.

Reasons for being censored: A Multimedia University Student film that was not approved for screening by the LPF. According to the director, the reason given was that the film cast a negative light on the Malaysian government.

Filmmaker’s POV: I made this film because I was angry. Growing up, I had known Malaysians to be very sympathetic towards the liberation of our Muslim brothers and sisters in Palestine and Iraq and Syria. However, when the genocide of Muslim Rohingyas began flaring up in our nearby neighbour Myanmar, and the opportunity to extend aid to them had presented itself, the narrative completely changed. Malaysians either did not take note of the tragedies happening, or worse yet, deemed the Rohingyas to be subhuman, as can be seen on some social media posts today. It has been 7 years since I was angry. I still am

Playlist 1: 26 November ke 5 Disember

Molly oleh Elza Irdalynna
2 mins | 2014 | Bahasa Malaysia

Sebab Tidak Diluluskan untuk Tayangan: Sebuah filem daripada siri Ikal Mayang 2014 yang sepatutnya ditayang di pawagam. Ia tidak diluluskan untuk tayangan oleh Lembaga Penapisan Filem kerana ia membayangkan seorang wanita yang menjalani operasi pengguguran bayi, sesuatu yang salah dari segi undang-undang Malaysia.

Pandangan Pembikin Filem: Sebuah kisah benar dan dekat dengan hati saya yang memaparkan keakhraban yang dijalinkan antara sekumpulan sahabat pada satu masa yang sangat mencabar. Tetapi filem ini ditapis kerana apa yang dibayangkan di dalam jalan ceritanya. Ironisnya tema Ikal Mayang tahun itu adalah “Unspoken Truths” (kebenaran yang tidak disuarakan). Saya mahu filem ini menunjukkan bagaimana isu ini adalah sesuatu yang biasa dan memadamkan stigma terhadapnya bagi memperdayakan autonomi tubuh badan.

Reasons for being censoredPart of the 2014 Ikal Mayang series that was supposed to be screened in cinemas. It was not approved by the Film Censorship Board because it implied that the character was undergoing an abortion – which is illegal in Malaysia. .

Filmmaker’s POV: This is a true and very personal story to me, in honor of the friendship I have with my group of girlfriends, particularly during a very trying time. However, the film was censored due to what was insinuated in the story. Ironically, the theme that year for Ikal Mayang was Unspoken Truths. I want this film to depict how common this issue is, and hopefully destigmatize it and empower bodily autonomy.

Playlist 1: 26 November ke 5 Disember

Absent Without Leave oleh Lau Kek Huat
84 mins | 2016 | Mandarin

Sebab Tidak Diluluskan untuk Tayangan: Filem ini tidak diluluskan untuk tayangan oleh Lembaga Penapisan Filem (LPF) apabila ia di hantar untuk menyertai Pesta Filem Antarabangsa Malaysia 2016. Tiada sebab diberikan oleh LPF.

Pandangan Pembikin Filem: Saya hasilkan “Absent Without Leave” kerana saya nak mengenali siapa atuk saya dan menyelami duka keluarga yang hilang orang yang tersayang. Mereka yang amat mencintai tanah air dihalau keluar, manakala mereka yang bercinta dipisahkan. Filem ini adalah tentang cinta yang terlerai. Bila saya diberitahu bahawa filem ini tidak diluluskan untuk tayangan saya kecewa dan tidak faham. Kenapa kerajaan sangat takut dengan filem kecil saya? Mengapa kerajaan tidak mahu rakyatnya untuk menjadi lebih cerdik dan berupaya untuk berfikir secara kritis dan bebas? Adalah senang untuk memanipulasikan orang yang hidup di dalam ketakutan dan kebisuann. Oleh itu kita jangan menguntungkan mereka dengan kebisuan kita lagi.

Reasons for being censored: The film was not approved for screening by the Film Censorship Board when it was submitted as an entry at the Malaysian International Film Festival in 2016. No reason was given for LPF’s decision.

Filmmaker’s POV: I made “Absent without Leave” out of curiosity about who my grandfather was, and our family’s love of a lost one. Those in deep love with this land were deported, those in deep love with each other were departed. This is a film about their loss of love. When I found out the LPF banned the whole film, which I don’t understand, and was disappointed, why would a government be so afraid of my little film? Why would a government not encourage its people to better know things and be able to think independently and critically? People in fear and silence are easier to be manipulated, for that, we shouldn’t benefit them with our silence anymore. 

Playlist 2 : 1 Disember ke 5 Disember

Cold Shoulder oleh Nadim Hisham
26 mins | 2018 | Bahasa Malaysia

Sebab Tidak Diluluskan untuk Tayangan: Sebuah filem pendek daripada pelajar Multimedia University yang mengalami masalah apabila dihantar kepada Lembaga Penapisan Filem (LPF). LPF arahkan pembikin filem untuk memotong adegan seorang watak Muslim meminum alkohol. Filem tidak dapat ditayangkan kerana pembikin filem tiada masa dan dana untuk melaksanakan arahan LPF.

Pandangan Pembikin Filem: Walaupun karya ini sebuah lakonan, ia diilhamkan realiti masalah keluarga yang berpunca daripada penyalahgunaan dadah atau alkohol. Masalah ini diceritakan melalui kacamata seorang abang yang gagal di dalam dunia perniagaan dan adiknya yang merupakan ahli muzik. Pada mulanya, abang tersebut yang memperkenalkan ideologi straightedge – yang menolak salahguna dadah dan minuman keras – kepada adiknya. Tetapi abangnya pula yang menjadi pemabuk dan ini meleraikan hubungan akrab mereka.

Lembaga Penapisan Filem (LPF) mengarahkan kami untuk memotong adegan abang meminum arak kerana dia seorang Muslim dan tidak jelas bahawa dia bertaubat di pengakhiran filem. Ini walaupun ‘Cold Shoulder’ mengandungi mesej positif di mana abang dan adik memperbaiki hubungan mereka. Kami merasakan bahawa keputusan LPF akan merencatkan penghayatan filem ini kerana penonton tidak akan faham apa yang meleraikan hubungan dua beradik itu. Pada saya, adalah sesuatu yang tidak kena apabila masyarakat disekat daripada menonton babak-babak seperti ini kerana ia menghalang kita daripada berpandangan positif di samping menangani masalah salahguna dadah dan alkohol.

Reasons for being censored: A Multimedia University Student film that ran into trouble with the Film Censorship Board (LPF) due to its portrayal of alcoholism in a Muslim character. LPF ordered that the filmmakers cut out scenes of the charactering drinking alcohol. The filmmakers did not have the time or budget to make those cuts so the film could not be screened in cinemas.

Filmmaker’s POV: Even though dramatised, the essence of the film is real family struggles caused by alcoholism or drug addiction. In the film, it’s told by two siblings, an older unsuccessful “businessman” and his younger musician brother. The older brother teaches his sibling the straightedge ideology which is to abstain from drugs and alcohol, but he succumbs to them in the face of his problem. This breaks their close bond.

The Film Censorship Board (LPF) ordered us to cut out the act of the older Muslim brother drinking alcohol because it is not clear that he repents in the end. This is despite the fact that the film has an overall positive message of the brothers resolving their differences. We felt that the LPF’s decision would result in a confusing and non-cathartic viewing experience as audiences would not understand what split the brothers apart. Personally, it feels problematic if society is not allowed to view such images as it hinders us from having a positive perspective while tackling problems of substance abuse. 

Playlist 2 : 1 Disember ke 5 Disember

Haus oleh Nora Nabila
2 mins | 2014 | Bahasa Malaysia

Sebab Tidak Diluluskan untuk Tayangan: Satu filem daripada siri Ikal Mayang 2014 yang sepatutnya ditayangkan di panggung wayang. Haus tidak diluluskan untuk tayangan oleh Lembaga Penapisan Filem kerana mempunyai konotasi seks.

Pandangan Pembikin Filem: Berdasarkan pengalaman membesar di dalam keluarga Melayu-Muslim yang konservatif, seks bukan sesuatu yang boleh dibincangkan secara terbuka walaupun dengan orang tua. Adalah satu yang ironis tentang komuniti ini yang tidak mahu berbincang tentang seks secara sihat tetapi tiada masalah untuk bergurau mengenai kejadian seksual. Seingat saya, isu “keperluan wanita” tidak boleh dibincang mahupun diikhtiraf. Kami dididik untuk mendengar, untuk berkelakuan sopan dan untuk terima sahaja.

“Haus” bukan mengenai nafsu seseorang perempuan. Puan Zaleha adalah cerminan semua wanita Melayu Muslim yang dididik untuk mendengar, untuk menerima dan untuk mematuhi. Dia bagaikan makcik yang kamu temui di kaki lima. Atau makcik yang menjual keropok lekor atau cucur udang kepada kamu. Mungkin dia adalah makcik “cleaner” (tukang cuci) atau Mak Su atau Mak Ngah kamu.

“Haus” tidak diluluskan untuk tayangan tetapi wanita tidak akan dan tidak boleh lagi disenyapkan. Sejak daripada 2014, “Haus” telah dihayati oleh pelbagai wanita termasuk penghuni flat kos rendah, penuntut universiti dan ahli korporat. “Haus” adalah suara wanita yang tidak didengari dan saya bangga dengan karya ini.

Reasons for being censored: Part of the 2014 Ikal Mayang series that was supposed to be screened in cinemas. It was not approved by the Film Censorship Board because of its sexual connotations.

Filmmaker’s POV: Born and raised in a rather conservative Malay family and community, sex is not something that can be talked about openly even with one’s elders. It is ironic that a community that refuses to discuss sex in a healthy manner but is more open to making jokes about sexual encounters.

As long as I can remember, the topic of “women’s needs” is not open to discussion or acknowledged. We are taught to obey, to be polite, to listen and to accept. ‘Haus’ is not about a woman’s lust. Puan Zaleha is a representation of every Muslim Malay woman who was raised to listen, to accept, and to obey. She is the ordinary “makcik” (auntie) that you come across on the street. She could be the auntie to whom you buy your evening snacks of “keropok lekor” and “cucur udang”. She could be your “makcik cleaner” (cleaning woman) or your “Mak Su” or “Mak Ngah” (younger aunt, middle aunt).

‘Haus’ was banned, but women will never be silenced. Not anymore. Since 2014, ‘Haus’ has been appreciated by a wide array of women from those living in low cost flats to those working in corporations to film students. Haus is the voice of the woman that is unheard and I am proud to have made it. 

Playlist 2 : 1 Disember ke 5 Disember

Odah oleh Junad M. Nor
13 mins | 2013 | Bahasa Malaysia

Sebab Tidak Diluluskan untuk Tayangan: Penyiar telah diarahkan agar semua perkataan “lesbian” dibuang. Namun selepas rundingan dan penjelasan, filem dibenarkan untuk siaran.

Pandangan Pembikin Filem: Filem pendek komedi ini mengisahkan si Odah yang ingin memotong rambutnya mengikut gaya kumpulan Feminin, namun ditentang oleh ibunya dan orang kampung. Terdapat beberapa ‘reference’ yang hanya peminat Feminin sahaja mungkin lebih memahami.

Reasons for being censored: The filmmakers were asked to remove the term “lesbian”. After negotiation, the film was allowed to be screened.

Filmmaker’s POV: This short comedy film is about Odah, who wants to cut her hair short like the popular girl band, Feminin. However her decision is being fiercely opposed by her mother and the people of her village. The film contains references that only long-time fans of Feminin will understand.13

Playlist 2 : 1 Disember ke 5 Disember

Sindiket oleh Nizam Andan & Atama
30 mins | 2015 | Bahasa Malaysia

Sebab Tidak Diluluskan untuk Tayangan: Filem ini tidak diluluskan untuk tayangan oleh Lembaga Penapisan Filem (LPF) pada 2016, apabila pembikinnya ingin menayangnya di Kota Kinabalu International Film Festival. Walaupun ia mengupas laporan Suruhanjaya Siasatan Diraja, LPF berkata ‘Sindiket’ “menghina kerajaan Malaysia serta pemimpin Negara”. Penapis menambah bahawa filem tersebut “lebih kepada propaganda individu yang berniat jahat untuk mengucar-kacirkan keamanan yang terbina selama ini di ‘Negara Malaysia’.”

Pandangan Pembikin Filem: Semasa saya kerja dengan NGO Pacos Trust di Sabah pada 2014-2015 saya banyak didedahkan isu-isu seperti masalah tanah adat dan salah tadbir kerajaan Sabah ketika itu. Saya juga mula menadalami skandal Projek IC dan saya buat keputusan untuk hasilkan dokumentari agar orang Sabah dapat belajari bahawa kemungkinan besar skandal ini didalangi parti politik tertentu.

Saya kecewa filem saya diharamkan kerana saya mengharapkan agar ia ditayangkan supaya orang Sabah tahu siapa di belakang Projek IC. Orang Sabah sudah lama syak bahawa Projek IC ini wujud dan berharap sokongan tidak lagi diberikan kepada parti politik tertentu. Saya sendiri pernah berjumpa dengan mereka yang menerima IC dan kebanyakan mereka adalah buruh kecil-kecilan. Tidak adil untuk filem saya diharamkan oleh orang yang di luar Sabah. Mereka yang buat Projek IC ini adalah orang luar daripada Sabah tetapi mereka yang memikul masalah dan beban ini adalah orang Sabah.

Reasons for being censored: This film was not approved for screening by the Film Censorship Board (LPF) in 2016 when its filmmaker wanted to screen it at the Kota Kinabalu International Film Festival. Even though it analysed the findings of a Royal Commission of Inquiry, LPF said ‘Sindiket’ denigrated “the Malaysian government and the country’s leaders”. LPF added that the film “leans towards propaganda by certain individuals who have the ill intention of disruption the peace that has been built for years in Malaysia.”

Filmmaker’s POV: When I worked with the CSO, Pacos Trust, in Sabah between 2014-2015, I was exposed to many issues such as indigenous land rights disputes and mismanagement in the Sabah government. I also started looking deeply into the Projek IC scandal and I decided to do a documentary so that Sabahans will learn that it was possible this scandal was masterminded by certain political parties.

I am disappointed that the film was not approved for screening as it was my hope that Sabahans know who was behind Projek IC. Sabahans have long suspected that Projek IC existed and hoped that certain political parties would no longer receive support because of it. I have personally met people who received ICs, they are usually small-time labourers.

It is not fair that my film is not approved for screening by people outside of Sabah. The people who did Projek IC are people from outside of Sabah but those who have to shoulder the burden and its problems are Sabahans.

Playlist 2 : 1 Disember ke 5 Disember